Forskningscirklar - en arena där lärares syn på vad deras arbete resulterar i kan utmanas.
Paper presented at NFPS:s conference in Copenhagen 7-9 March, 2003
Document identifier: oai:dalea.du.se:217
Keyword: Forskningscirklar,
SkolutvecklingPublication year: 2003Abstract: Lärare kan i första hand antas bilda sig sin uppfattning om resultatet av sitt arbete genom vad de kan observera av det som sker med deras elever. Vad har då denna erfarenhetsbaserade kunskap för betydelse för hur de uppfattar sitt arbete? I Sverige har t ex forskningscirklar använts i skolan, där lärare arbetar tillsammans med forskare, för att bearbeta frågeställningar som lärare möter i sin vardag. Kan forskningscirklar då vara ett sätt att utmana lärares syn på vilka resultat som deras arbete leder till?
Från dessa utgångspunkter förefaller det vara relevant att ställa frågan om dessa sk forskningscirklar också kan vara en mötesplats där lärares syn på vilka resultat som deras arbete leder till utmanas?
Följande frågeställning formuleras:
• På vilken utsträckning kan forskningscirklar fungera som ett sätt att öppna nya infallsvinklar på hur lärare ser på resultatet av sitt arbete?
Authors
Mats Lundgren
Högskolan Dalarna; Pedagogiskt arbete
Other publications
>>
Documents attached
|
Click on thumbnail to read
|
Record metadata
Click to view metadata
header:
identifier: oai:dalea.du.se:217
datestamp: 2023-02-15T17:02:35Z
setSpec: SwePub-du
metadata:
record:
header:
identifier: oai:dalea.du.se:217
datestamp: 2016-03-21T12:04:00Z
setSpec:
du
report
science
metadata:
mods:
@attributes:
version: 3.7
recordInfo:
recordContentSource: du
recordCreationDate: 2004-08-13
identifier: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-217
titleInfo:
@attributes:
lang: swe
title: Forskningscirklar - en arena där lärares syn på vad deras arbete resulterar i kan utmanas.
subTitle: Paper presented at NFPS:s conference in Copenhagen 7-9 March 2003
abstract: Lärare kan i första hand antas bilda sig sin uppfattning om resultatet av sitt arbete genom vad de kan observera av det som sker med deras elever. Vad har då denna erfarenhetsbaserade kunskap för betydelse för hur de uppfattar sitt arbete? I Sverige har t ex forskningscirklar använts i skolan där lärare arbetar tillsammans med forskare för att bearbeta frågeställningar som lärare möter i sin vardag. Kan forskningscirklar då vara ett sätt att utmana lärares syn på vilka resultat som deras arbete leder till?\n\nFrån dessa utgångspunkter förefaller det vara relevant att ställa frågan om dessa sk forskningscirklar också kan vara en mötesplats där lärares syn på vilka resultat som deras arbete leder till utmanas? \n\nFöljande frågeställning formuleras:\n• På vilken utsträckning kan forskningscirklar fungera som ett sätt att öppna nya infallsvinklar på hur lärare ser på resultatet av sitt arbete?
subject:
@attributes:
lang: swe
topic: Forskningscirklar
@attributes:
lang: swe
topic: skolutveckling
language:
languageTerm: swe
genre:
publication/report
vet
note:
Published
1
name:
@attributes:
type: personal
authority: du
namePart:
Lundgren
Mats
role:
roleTerm: aut
affiliation:
Högskolan Dalarna
Pedagogiskt arbete
nameIdentifier:
mlu
0000-0001-6530-3019
originInfo:
dateIssued: 2003
publisher: Högskolan Dalarna
place:
placeTerm: Falun
relatedItem:
@attributes:
type: series
titleInfo:
title: Kultur och lärande
partNumber: 2003:3
identifier: 1403-6878
location:
url: http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:522603/FULLTEXT01.pdf
accessCondition: gratis
physicalDescription:
form: electronic
typeOfResource: text