Etnografisk lingvistik i utbildningsforskning
nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
Document identifier: oai:dalea.du.se:1580
Keyword: Etnografisk lingvistik,
Klassrumsforskning,
Litteracitet,
InteraktionPublication year: 2006Abstract: I denna artikel argumenterar jag för att etnografisk lingvistik erbjuder ett perspektiv att studera undervisning i sitt sociala och kulturella sammanhang. Med exempel från min skolforskning i Karagwe, Tanzania, visar jag hur ett fenomen i klassrumsinteraktionen har negativ effekt på elevernas inlärande genom att dölja deras verkliga kunskap, eller brist på kunskap, för både lärarna och dem själva. Samtidigt kan jag visa, tack vare det holistiska perspektivet, att detta interaktionsmönster utgör en positiv utvecklingspotential eftersom det också kan ha funktioner som är relevanta för skolan, som att hjälpa eleverna att fokusera på det läraren säger och att aktivera dem. Utifrån detta argumenterar jag för att västerländska forskare bör inta en ödmjuk inställning och ha en beredskap att se traditionella undervisningsmetoder som tillgångar och inte som problem. Det som ur västerländskt perspektiv kan förefalla ha negativ effekt på undervisningen, kan visa sig ha relevans i sitt sammanhang. Jag visar också på frågor inom andraspråksundervisningen i Norden som skulle kunna besvaras med hjälp av etnografi.
Authors
Åsa Wedin
Högskolan Dalarna; Svenska språket
Other publications
>>
Documents attached
|
Click on thumbnail to read
|
Record metadata
Click to view metadata
header:
identifier: oai:dalea.du.se:1580
datestamp: 2021-04-15T12:53:15Z
setSpec: SwePub-du
metadata:
mods:
@attributes:
version: 3.7
recordInfo:
recordContentSource: du
recordCreationDate: 2005-11-25
identifier: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-1580
titleInfo:
@attributes:
lang: swe
title: Etnografisk lingvistik i utbildningsforskning
abstract: I denna artikel argumenterar jag för att etnografisk lingvistik erbjuder ett perspektiv att studera undervisning i sitt sociala och kulturella sammanhang. Med exempel från min skolforskning i Karagwe Tanzania visar jag hur ett fenomen i klassrumsinteraktionen har negativ effekt på elevernas inlärande genom att dölja deras verkliga kunskap eller brist på kunskap för både lärarna och dem själva. Samtidigt kan jag visa tack vare det holistiska perspektivet att detta interaktionsmönster utgör en positiv utvecklingspotential eftersom det också kan ha funktioner som är relevanta för skolan som att hjälpa eleverna att fokusera på det läraren säger och att aktivera dem. Utifrån detta argumenterar jag för att västerländska forskare bör inta en ödmjuk inställning och ha en beredskap att se traditionella undervisningsmetoder som tillgångar och inte som problem. Det som ur västerländskt perspektiv kan förefalla ha negativ effekt på undervisningen kan visa sig ha relevans i sitt sammanhang. Jag visar också på frågor inom andraspråksundervisningen i Norden som skulle kunna besvaras med hjälp av etnografi.
subject:
@attributes:
lang: swe
topic: Etnografisk lingvistik
@attributes:
lang: swe
topic: klassrumsforskning
@attributes:
lang: swe
topic: litteracitet
@attributes:
lang: swe
topic: interaktion
language:
languageTerm: swe
genre:
publication/journal-article
ref
note:
Published
1
name:
@attributes:
type: personal
authority: du
namePart:
Wedin
Åsa
role:
roleTerm: aut
affiliation:
Högskolan Dalarna
Svenska språket
nameIdentifier:
awe
0000-0002-2992-0818
originInfo:
dateIssued: 2006
publisher: Göteborgs universitet
place:
placeTerm: Göteborg
relatedItem:
@attributes:
type: host
titleInfo:
title: Nordand
subTitle: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
identifier: 0809-9227
part:
detail:
@attributes:
type: volume
number: 1
@attributes:
type: issue
number: 1
extent:
start: 73
end: 88
location:
url: http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:519566/FULLTEXT01.pdf
accessCondition: gratis
physicalDescription:
form: electronic
typeOfResource: text