Risk- och sårbarhetsaspekter i planeringsprocessen vid järnvägsinvesteringar
-Exemplet Botniabanan
Document identifier: oai:dalea.du.se:1041
Keyword: Social Sciences,
Social and Economic Geography,
Human Geography,
Samhällsvetenskap,
Social och ekonomisk geografi,
Kulturgeografi,
Transporter,
Planering,
Planeringsprocesser,
Beredskapshänsyn i samhällsplaneringen,
Riskaspekter,
Sårbarhetsaspekter,
Allmänt Mikrodataaanalys - transporter,
General Microdata Analysis - transportsPublication year: 2001Abstract: I studien har planeringsprocessen vid infrastrukturinvestering analyserats. Särskild tonvikt har legat på hur Beredskapshänsyn (BIS) har tas i planeringsprocessen. Studieobjektet är Botniabanan. Att planera för och bygga en helt ny järnvägssträckning har långtgående konsekvenser för samhället; ekonomiskt, tekniskt, socialt och ekologiskt. Det är då väsentligt att risk- och sårbarhetsfrågor behandlas systematiskt i ett tidigt skede innan bansträckningar läggs fast. I studien presenteras ett analyssystem, där olika typer av risker och hot, från mikro- till makronivå, systematiseras och ställs mot varandra. Några resultat är: -I den nuvarande planeringsprocessen beaktas risk- och sårbarhetsaspekterna i huvudsak när korridorvalen redan gjorts, dvs relativt sent i planeringsprocessen. En betydande del av sårbarhetsplaneringen går därmed ut på att anpassa dessa risk- och sårbarhetsaspekterna i detaljplanering. - Ändrade prioriteringar leder till förändrad fokusering över tiden, vilket i hög grad påverkar meso- och makrofaktorer som t ex banans dragning. Tung och omfattande godstrafik istället för omfattande passagerartrafik förutsågs exempelvis inte när de ursprungliga planerna drogs upp. Detta betyder att det finns en uppenbar risk att den ekonomiska, sociala och ekologiska betydelse man förutsagt att banan ska få inte uppnås.
Authors
Johan Håkansson
Högskolan Dalarna; Kulturgeografi
Other publications
>>
Olof Stjernström
Other publications
>>
Gösta Weissglas
Other publications
>>
Record metadata
Click to view metadata
header:
identifier: oai:dalea.du.se:1041
datestamp: 2021-04-15T12:07:27Z
setSpec: SwePub-du
metadata:
mods:
@attributes:
version: 3.7
recordInfo:
recordContentSource: du
recordCreationDate: 2005-05-09
identifier: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-1041
titleInfo:
@attributes:
lang: swe
title: Risk- och sårbarhetsaspekter i planeringsprocessen vid järnvägsinvesteringar
subTitle: -Exemplet Botniabanan
abstract: I studien har planeringsprocessen vid infrastrukturinvestering analyserats. Särskild tonvikt har legat på hur Beredskapshänsyn (BIS) har tas i planeringsprocessen. Studieobjektet är Botniabanan. Att planera för och bygga en helt ny järnvägssträckning har långtgående konsekvenser för samhället; ekonomiskt tekniskt socialt och ekologiskt. Det är då väsentligt att risk- och sårbarhetsfrågor behandlas systematiskt i ett tidigt skede innan bansträckningar läggs fast. I studien presenteras ett analyssystem där olika typer av risker och hot från mikro- till makronivå systematiseras och ställs mot varandra. Några resultat är: -I den nuvarande planeringsprocessen beaktas risk- och sårbarhetsaspekterna i huvudsak när korridorvalen redan gjorts dvs relativt sent i planeringsprocessen. En betydande del av sårbarhetsplaneringen går därmed ut på att anpassa dessa risk- och sårbarhetsaspekterna i detaljplanering. - Ändrade prioriteringar leder till förändrad fokusering över tiden vilket i hög grad påverkar meso- och makrofaktorer som t ex banans dragning. Tung och omfattande godstrafik istället för omfattande passagerartrafik förutsågs exempelvis inte när de ursprungliga planerna drogs upp. Detta betyder att det finns en uppenbar risk att den ekonomiska sociala och ekologiska betydelse man förutsagt att banan ska få inte uppnås.
subject:
@attributes:
lang: eng
authority: uka.se
topic:
Social Sciences
Social and Economic Geography
Human Geography
@attributes:
lang: swe
authority: uka.se
topic:
Samhällsvetenskap
Social och ekonomisk geografi
Kulturgeografi
@attributes:
lang: swe
topic: Transporter
@attributes:
lang: swe
topic: Planering
@attributes:
lang: swe
topic: Planeringsprocesser
@attributes:
lang: swe
topic: Beredskapshänsyn i samhällsplaneringen
@attributes:
lang: swe
topic: Riskaspekter
@attributes:
lang: swe
topic: Sårbarhetsaspekter
@attributes:
lang: swe
authority: du
topic: Allmänt Mikrodataaanalys - transporter
genre: Research subject
@attributes:
lang: eng
authority: du
topic: General Microdata Analysis - transports
genre: Research subject
language:
languageTerm: swe
genre:
publication/report
vet
note:
Published
3
name:
@attributes:
type: personal
authority: du
namePart:
Håkansson
Johan
role:
roleTerm: aut
affiliation:
Högskolan Dalarna
Kulturgeografi
nameIdentifier:
jhk
0000-0003-4871-833X
@attributes:
type: personal
namePart:
Stjernström
Olof
role:
roleTerm: aut
@attributes:
type: personal
namePart:
Weissglas
Gösta
role:
roleTerm: aut
originInfo:
dateIssued: 2001
publisher: Totalfösrbascentrum Norr Umeå Universitet
place:
placeTerm: Umeå
physicalDescription:
form: print
typeOfResource: text