Vasaloppen 2004 - En studie av åkare och publik.
Vasaloppet
Öppetspår
Tjejvasan
Kortvasan
Halvvasan
Document identifier: oai:dalea.du.se:1023
Keyword: Ekonomiska effekter av sportevenemang,
Karaktäristik av deltagare och publik. Mätning av rumsliga ekonomiska effekterPublication year: 2005Abstract: Undersökningen är en uppföljning av en studie av Vasaloppet som gjordes 1992 vid Högskolan i Falun/Borlänge. Denna undersökning omfattar fem skidtävlingar (Vasaloppet, Öppetspår, Tjejvasan, Halvvasan och Kortvasan samt publiken på Vasaloppet och Kortvasan). Undersökningen har dels gjorts på plats i Mora (publikstudier)samt genom en webbaserad enkät med deltagare i de aktuella loppen. Att vasaloppsveckan 2004 attraherar ca 43.000 skidåkare avspeglas i att evenmaget vuxit från en omsättning strax under 40 miljoner kronor till ca 115 miljoner kronor drygt 10 år senare. Detta gäller de ekonomiska effekter som hamnar i de tre värdkommunerna för tvälingarna nämligen Malung, Älvdalen och Mora och i några av grannkommunerna. Vasaloppet ger också upphov till en betydande turism i form av träningsresor med övernattning. Sammantaget uppskattas att dessa förberedelser ger upphov till strax under 100.000 träningsdagar. Lejonparten av dessa äger rum i ett område med ytterändarna i Torsby, Harsa och Bruksvallarna. I stora delar bekräftar undersökningen 2004 det som framkom 1992. Allting har blivit betydeligt större men åkarnas starka intresse för motion och friluftsliv består oförändrat.
Authors
Magnus Bohlin
Högskolan Dalarna; Kulturgeografi
Other publications
>>
Record metadata
Click to view metadata
header:
identifier: oai:dalea.du.se:1023
datestamp: 2021-04-15T12:18:47Z
setSpec: SwePub-du
metadata:
mods:
@attributes:
version: 3.7
recordInfo:
recordContentSource: du
recordCreationDate: 2005-05-02
identifier: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-1023
titleInfo:
@attributes:
lang: swe
title: Vasaloppen 2004 - En studie av åkare och publik. \nVasaloppet\nÖppetspår\nTjejvasan\nKortvasan\nHalvvasan
abstract: Undersökningen är en uppföljning av en studie av Vasaloppet som gjordes 1992 vid Högskolan i Falun/Borlänge. Denna undersökning omfattar fem skidtävlingar (Vasaloppet Öppetspår Tjejvasan Halvvasan och Kortvasan samt publiken på Vasaloppet och Kortvasan). Undersökningen har dels gjorts på plats i Mora (publikstudier)samt genom en webbaserad enkät med deltagare i de aktuella loppen. Att vasaloppsveckan 2004 attraherar ca 43.000 skidåkare avspeglas i att evenmaget vuxit från en omsättning strax under 40 miljoner kronor till ca 115 miljoner kronor drygt 10 år senare. Detta gäller de ekonomiska effekter som hamnar i de tre värdkommunerna för tvälingarna nämligen Malung Älvdalen och Mora och i några av grannkommunerna. Vasaloppet ger också upphov till en betydande turism i form av träningsresor med övernattning. Sammantaget uppskattas att dessa förberedelser ger upphov till strax under 100.000 träningsdagar. Lejonparten av dessa äger rum i ett område med ytterändarna i Torsby Harsa och Bruksvallarna. I stora delar bekräftar undersökningen 2004 det som framkom 1992. Allting har blivit betydeligt större men åkarnas starka intresse för motion och friluftsliv består oförändrat.
subject:
@attributes:
lang: swe
topic: Ekonomiska effekter av sportevenemang
@attributes:
lang: swe
topic: Karaktäristik av deltagare och publik. Mätning av rumsliga ekonomiska effekter
language:
languageTerm: swe
genre:
publication/report
vet
note:
Published
1
name:
@attributes:
type: personal
authority: du
namePart:
Bohlin
Magnus
role:
roleTerm: aut
affiliation:
Högskolan Dalarna
Kulturgeografi
nameIdentifier:
mbo
0000-0003-4643-9847
originInfo:
dateIssued: 2005
publisher: Högskolan Dalarna Institutionen för Ekonomi & Samhälle
place:
placeTerm: Borlänge
physicalDescription:
form: print
typeOfResource: text