Lärande på bondgård
Rapport om det lärande som kan ske när barn besöker ett lantbruk
Document identifier: oai:DiVA.org:ltu-77980
Keyword: Social Sciences,
Educational Sciences,
Pedagogy,
Samhällsvetenskap,
Utbildningsvetenskap,
Pedagogik,
EducationPublication year: 2020Abstract: Studien beskriver och diskuterar det lärande som kan ske då elever besöker ett lantbruk. Despecifika frågeställningarna löd: (1) Vilka avsikter för barns lärande finns det med besök till en lantgård? (2) Hur kan lärandet som sker på en lantgård beskrivas? För att besvara frågeställningarna genomfördes en fallstudie på en mindre lantgård som i hög grad var anpassad för att kunna ta emot barngrupper och studiebesök. Totalt analyserades sex intervjuer, ett fokusgruppsamtal, två heldagsobservationer och två anknytande enkäter som besvarades av 18 barn innan och efter deras besök till lantbruket. Resultatet visar att de avsikter som de vuxna aktörerna uttryckte kan beskrivas som att de ville göra barnen medvetna om norrbottnisk matproduktion; utveckla en positiv känsla för hållbar konsumtion; att de menade att lantbrukskunskap var en demokratisk rättighet; samt att utveckla kunskaper som anknöt till skolans läroplan. Det lärande som skedde kunde beskrivas som att barnen utvecklade: Praktiska kunskaper i lantbrukspraktiken; sakkunskaper i lantbrukspraktiken; samt emotionella kompetenser. I diskussionen överväger vi på vilket sätt studiebesök till lantbruk kan komplettera skolans undervisning. Lantbruket erbjuder en autentisk miljö där praktisk kunskap, sakkunskap och emotionella kompetenser, vilka alla har starkt stöd i skolans läroplan, kan utvecklas. Vår studie pekar också på att ett studiebesök till ett lantbruk fungerar väl för att konkretisera och synliggöra värdegrunden och läroplanens övergripande miljöperspektiv.
Relevant Sustainable Development Goals (SDGs):

The SDG label(s) above have been assigned by OSDG.aiAbstract: This study describes and discusses learning that occurs on a farm. Our research question has been: (1) What intentions exist to organize field trips to a farm? (2) How can we describe the learning that takes place on a farm? To answer these questions a case study was conducted on a smallholder which had adapted its operations to easier receive children groups and visits. In total, the study analyses six interviews, one focus group, two full days of observations and two related surveys answered by 18 children before and after their trip to the farm. The results from the report shows the organizers intentions; to make children conscious about food production in Norrbotten, to develop a positive feeling towards sustainable consumption, to make farm education a democratic right and relate the farm education to subject-based knowledge in school. The experience that children developed through the farm visits where practical knowledge within the farming practice, know-how within the farming practice and the development of emotional competence. In the discussion we consider in what way farms could complement school education. Farms offers an authentic environment where practical, know-how and emotional competence can be learned. All which have support in the curricula and basic principles of school practice. Our results indicate that visits to farms present good ways off making school curricula and core values more concrete and accessible to children.
Authors
Carl-Alexander Allwood
Luleå tekniska universitet; Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik
Other publications
>>
Gunnar Jonsson
Luleå tekniska universitet; Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik
Other publications
>>
Documents attached
|
Click on thumbnail to read
|
Record metadata
Click to view metadata
header:
identifier: oai:DiVA.org:ltu-77980
datestamp: 2021-04-19T12:54:54Z
setSpec: SwePub-ltu
metadata:
mods:
@attributes:
version: 3.7
recordInfo:
recordContentSource: ltu
recordCreationDate: 2020-03-06
identifier:
978-91-7790-662-9
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-77980
titleInfo:
@attributes:
lang: swe
title: Lärande på bondgård
subTitle: Rapport om det lärande som kan ske när barn besöker ett lantbruk
abstract:
Studien beskriver och diskuterar det lärande som kan ske då elever besöker ett lantbruk. Despecifika frågeställningarna löd: (1) Vilka avsikter för barns lärande finns det med besök till en lantgård? (2) Hur kan lärandet som sker på en lantgård beskrivas? För att besvara frågeställningarna genomfördes en fallstudie på en mindre lantgård som i hög grad var anpassad för att kunna ta emot barngrupper och studiebesök. Totalt analyserades sex intervjuer ett fokusgruppsamtal två heldagsobservationer och två anknytande enkäter som besvarades av 18 barn innan och efter deras besök till lantbruket. Resultatet visar att de avsikter som de vuxna aktörerna uttryckte kan beskrivas som att de ville göra barnen medvetna om norrbottnisk matproduktion; utveckla en positiv känsla för hållbar konsumtion; att de menade att lantbrukskunskap var en demokratisk rättighet; samt att utveckla kunskaper som anknöt till skolans läroplan. Det lärande som skedde kunde beskrivas som att barnen utvecklade: Praktiska kunskaper i lantbrukspraktiken; sakkunskaper i lantbrukspraktiken; samt emotionella kompetenser. I diskussionen överväger vi på vilket sätt studiebesök till lantbruk kan komplettera skolans undervisning. Lantbruket erbjuder en autentisk miljö där praktisk kunskap sakkunskap och emotionella kompetenser vilka alla har starkt stöd i skolans läroplan kan utvecklas. Vår studie pekar också på att ett studiebesök till ett lantbruk fungerar väl för att konkretisera och synliggöra värdegrunden och läroplanens övergripande miljöperspektiv.
This study describes and discusses learning that occurs on a farm. Our research question has been: (1) What intentions exist to organize field trips to a farm? (2) How can we describe the learning that takes place on a farm? To answer these questions a case study was conducted on a smallholder which had adapted its operations to easier receive children groups and visits. In total the study analyses six interviews one focus group two full days of observations and two related surveys answered by 18 children before and after their trip to the farm. The results from the report shows the organizers intentions; to make children conscious about food production in Norrbotten to develop a positive feeling towards sustainable consumption to make farm education a democratic right and relate the farm education to subject-based knowledge in school. The experience that children developed through the farm visits where practical knowledge within the farming practice know-how within the farming practice and the development of emotional competence. In the discussion we consider in what way farms could complement school education. Farms offers an authentic environment where practical know-how and emotional competence can be learned. All which have support in the curricula and basic principles of school practice. Our results indicate that visits to farms present good ways off making school curricula and core values more concrete and accessible to children.
subject:
@attributes:
lang: eng
authority: uka.se
topic:
Social Sciences
Educational Sciences
Pedagogy
@attributes:
lang: swe
authority: uka.se
topic:
Samhällsvetenskap
Utbildningsvetenskap
Pedagogik
@attributes:
lang: swe
authority: ltu
topic: Pedagogik
genre: Research subject
@attributes:
lang: eng
authority: ltu
topic: Education
genre: Research subject
language:
languageTerm: swe
genre:
publication/report
vet
note:
Published
2
name:
@attributes:
type: personal
authority: ltu
namePart:
Allwood
Carl-Alexander
role:
roleTerm: aut
affiliation:
Luleå tekniska universitet
Pedagogik språk och Ämnesdidaktik
nameIdentifier: carall
@attributes:
type: personal
authority: ltu
namePart:
Jonsson
Gunnar
role:
roleTerm: aut
affiliation:
Luleå tekniska universitet
Pedagogik språk och Ämnesdidaktik
nameIdentifier:
gujh
0000-0003-3133-5869
originInfo:
dateIssued: 2020
publisher: Luleå tekniska universitet
relatedItem:
@attributes:
type: series
titleInfo:
title: Forskningsrapport / Luleå tekniska universitet
identifier: 1402-1528
location:
url: http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1412496/FULLTEXT02.pdf
accessCondition: gratis
physicalDescription:
form: electronic
extent: 35s.
typeOfResource: text