Musikarvets digitalisering
Panelsamtal kring utmaningar och möjligheter för samtida och framtida musikforskning
Document identifier: oai:DiVA.org:ltu-77924
Keyword: Humanities and the Arts,
Arts,
Musicology,
Humaniora och konst,
Konst,
Musikvetenskap,
Musikalisk gestaltning,
Musical PerformancePublication year: 2020Abstract: Inom musikforskning används av tradition källmaterial som inspelningar, noter och textdokument i tryck så väl som handskrift. Denna typ av källmaterial utkommer numer många gånger i digitalt format (så kallat born-digital eller ”digitalt fött” material) Det är även så att äldre icke digitala källor digitaliseras. Digitalisering uppfattas ofta vara ett sätt att rädda äldre och skört material från tidens tand. Digitaliseringen kan leda till ökande möjligheter för forskaren vad gäller till exempel åtkomst och spridning. Men samtidigt kan den också leda till utmanande begränsningar i fråga om till exempel krav på teknisk utrustning och kompetens i digital literacy. Centrala teman i en diskussion om born-digital och digitaliserat källmaterial är bevarande, tillgänglighet, sökbarhet och kvantitet så väl som kvalitativt innehåll. På ett rent organisatoriskt plan innebär dessutom digitalisering och tillgång till digitalt material många gånger en hybridisering mellan traditionella kulturarvsbevarande samhällsinstitutioner och privata kommersiella aktörer, eftersom arkiv och bibliotek inte sällan köper in programvara och databaser från privata företag. Förutom dessa tämligen konkreta problemområden kan användningen av digitalt material i vetenskaplig forskning även lyftas till en abstraktionsnivå. Det handlar om forskningens nav och vetenskapens kärna: Vilka möjligheter och begränsningar för forskning erbjuder det digitala paradigmet?, Vad är att betrakta som forskning då källmaterialet är flytande och föränderligt?, Vilka krav behöver vi som forskare ställa på vetenskaplighet i detta paradigm?
Authors
Susanna Leijonhufvud
Luleå tekniska universitet; Musik, medier och teater
Other publications
>>
Kia Hedell
Uppsala universitet
Other publications
>>
Record metadata
Click to view metadata
header:
identifier: oai:DiVA.org:ltu-77924
datestamp: 2021-04-19T12:40:38Z
setSpec: SwePub-ltu
metadata:
mods:
@attributes:
version: 3.7
recordInfo:
recordContentSource: ltu
recordCreationDate: 2020-03-02
identifier: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-77924
titleInfo:
@attributes:
lang: swe
title: Musikarvets digitalisering
subTitle: Panelsamtal kring utmaningar och möjligheter för samtida och framtida musikforskning
abstract: Inom musikforskning används av tradition källmaterial som inspelningar noter och textdokument i tryck så väl som handskrift. Denna typ av källmaterial utkommer numer många gånger i digitalt format (så kallat born-digital eller ”digitalt fött” material) Det är även så att äldre icke digitala källor digitaliseras. Digitalisering uppfattas ofta vara ett sätt att rädda äldre och skört material från tidens tand. Digitaliseringen kan leda till ökande möjligheter för forskaren vad gäller till exempel åtkomst och spridning. Men samtidigt kan den också leda till utmanande begränsningar i fråga om till exempel krav på teknisk utrustning och kompetens i digital literacy. Centrala teman i en diskussion om born-digital och digitaliserat källmaterial är bevarande tillgänglighet sökbarhet och kvantitet så väl som kvalitativt innehåll. På ett rent organisatoriskt plan innebär dessutom digitalisering och tillgång till digitalt material många gånger en hybridisering mellan traditionella kulturarvsbevarande samhällsinstitutioner och privata kommersiella aktörer eftersom arkiv och bibliotek inte sällan köper in programvara och databaser från privata företag. Förutom dessa tämligen konkreta problemområden kan användningen av digitalt material i vetenskaplig forskning även lyftas till en abstraktionsnivå. Det handlar om forskningens nav och vetenskapens kärna: Vilka möjligheter och begränsningar för forskning erbjuder det digitala paradigmet? Vad är att betrakta som forskning då källmaterialet är flytande och föränderligt? Vilka krav behöver vi som forskare ställa på vetenskaplighet i detta paradigm?
subject:
@attributes:
lang: eng
authority: uka.se
topic:
Humanities and the Arts
Arts
Musicology
@attributes:
lang: swe
authority: uka.se
topic:
Humaniora och konst
Konst
Musikvetenskap
@attributes:
lang: swe
authority: ltu
topic: Musikalisk gestaltning
genre: Research subject
@attributes:
lang: eng
authority: ltu
topic: Musical Performance
genre: Research subject
language:
languageTerm: swe
genre:
conference/other
pop
note:
Published
2
name:
@attributes:
type: personal
namePart:
Leijonhufvud
Susanna
1972-
role:
roleTerm: aut
affiliation:
Luleå tekniska universitet
Musik medier och teater
nameIdentifier: 0000-0003-2250-3939
@attributes:
type: personal
namePart:
Hedell
Kia
role:
roleTerm: aut
affiliation: Uppsala universitet
originInfo:
dateIssued: 2020
place:
placeTerm: Lund
relatedItem:
@attributes:
type: host
titleInfo:
title: Musikforskning idag 2020
physicalDescription:
form: print
typeOfResource: text