Etiska dilemman i aktionsforskning när lärare och universitetsforskare samverkar.
Document identifier: oai:DiVA.org:ltu-77154
Keyword: Social Sciences,
Educational Sciences,
Samhällsvetenskap,
Utbildningsvetenskap,
Pedagogik,
EducationPublication year: 2019Relevant Sustainable Development Goals (SDGs):
The SDG label(s) above have been assigned by OSDG.aiAbstract: Aktionsforskning har utvecklats utifrån en kritik av tidigare forskningstraditioner, där lärare har betraktats som forskningsobjekt, med risk för att bli marginaliserade. I aktionsforskning ses lärare som professionella, vilket höjer deras status till subjekt – de kan ha en aktiv roll i forskning. Forskningen utförs med eller av människor snarare än på någon, vilket förändrar roller och relationer. Etiska dilemman kan uppstå, särskilt i aktionsforskning, där skillnaderna mellan forskare och lärare är diffusa, vilket väcker frågor om anonymitet, vem som fattar beslut i forskningen, vem som äger forskningsresultaten och implikationer av resultaten. Denna presentation kommer att fokusera på situationer där forskare och lärare tar olika roller, som universitetsforskare och lärare i skolan, men båda parter har undervisnings- och forskningskompetens. Presentationen syftar till att utforska de förändrade roller och relationer mellan forskare och lärare som kan uppstå när de samverkar i aktionsforskning. Baserat på mina egna upplevelser i aktionsforskningsprojekt som universitetsforskare, kommer etiska dilemma med fokus på ansvar och kunskap samt ömsesidighet och kommunikation att tas upp. För att fördjupa analysen av de olika etiska dilemman diskuteras också filosofiska begrepp baserade på Nel Noddings filosofi, särskilt begreppet ethics of care. Presentationen belyser slutligen hinder och möjligheter med att utveckla relationer av omsorg och tillit mellan forskare och lärare samt strategier för att hantera etiska dilemman i en aktionsforskningsprocess som leder till hållbar samverkan.
Authors
Ulrika Bergmark
Luleå tekniska universitet; Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik
Other publications
>>
Record metadata
Click to view metadata
header:
identifier: oai:DiVA.org:ltu-77154
datestamp: 2021-05-21T23:04:51Z
setSpec: SwePub-ltu
metadata:
mods:
@attributes:
version: 3.7
recordInfo:
recordContentSource: ltu
recordCreationDate: 2019-12-12
identifier: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-77154
titleInfo:
@attributes:
lang: swe
title: Etiska dilemman i aktionsforskning när lärare och universitetsforskare samverkar.
abstract: Aktionsforskning har utvecklats utifrån en kritik av tidigare forskningstraditioner där lärare har betraktats som forskningsobjekt med risk för att bli marginaliserade. I aktionsforskning ses lärare som professionella vilket höjer deras status till subjekt – de kan ha en aktiv roll i forskning. Forskningen utförs med eller av människor snarare än på någon vilket förändrar roller och relationer. Etiska dilemman kan uppstå särskilt i aktionsforskning där skillnaderna mellan forskare och lärare är diffusa vilket väcker frågor om anonymitet vem som fattar beslut i forskningen vem som äger forskningsresultaten och implikationer av resultaten. Denna presentation kommer att fokusera på situationer där forskare och lärare tar olika roller som universitetsforskare och lärare i skolan men båda parter har undervisnings- och forskningskompetens. Presentationen syftar till att utforska de förändrade roller och relationer mellan forskare och lärare som kan uppstå när de samverkar i aktionsforskning. Baserat på mina egna upplevelser i aktionsforskningsprojekt som universitetsforskare kommer etiska dilemma med fokus på ansvar och kunskap samt ömsesidighet och kommunikation att tas upp. För att fördjupa analysen av de olika etiska dilemman diskuteras också filosofiska begrepp baserade på Nel Noddings filosofi särskilt begreppet ethics of care. Presentationen belyser slutligen hinder och möjligheter med att utveckla relationer av omsorg och tillit mellan forskare och lärare samt strategier för att hantera etiska dilemman i en aktionsforskningsprocess som leder till hållbar samverkan.
subject:
@attributes:
lang: eng
authority: uka.se
topic:
Social Sciences
Educational Sciences
@attributes:
lang: swe
authority: uka.se
topic:
Samhällsvetenskap
Utbildningsvetenskap
@attributes:
lang: swe
authority: ltu
topic: Pedagogik
genre: Research subject
@attributes:
lang: eng
authority: ltu
topic: Education
genre: Research subject
language:
languageTerm: swe
genre:
conference/other
ref
note:
Published
1
name:
@attributes:
type: personal
authority: ltu
namePart:
Bergmark
Ulrika
1973-
role:
roleTerm: aut
affiliation:
Luleå tekniska universitet
Pedagogik språk och Ämnesdidaktik
nameIdentifier:
ulrber
0000-0002-7952-5111
relatedItem:
@attributes:
type: host
genre: grantAgreement
name:
@attributes:
type: corporate
namePart: Riksbankens Jubileumsfond
role:
roleTerm: fnd
originInfo:
dateIssued: 2019
physicalDescription:
form: print
typeOfResource: text